Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Myrttisuon talliin ja tallialueelle sijoittuvat pelit
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Rosa »

[Jussia huudellaan täällä!]

Rosa

Oli aivan tavallinen tiistai-iltapäivä. Aamu oli ollut sateinen, mutta pidemmälle päivää mentäessä myös pilvet alkoivat rakoilla. Olin ehtinyt aamulla purkaa heinäkuorman vintille, ja vielä olisi paljon tehtävää. Tallissa oli paljon remontoitavaa, ja eilen illalla sain viestin mukavan oloiselta naiselta, joka haki meiltä tammalleen tallipaikkaa. Näin se alkaisi, Myrttisuon tarina.

Omat hevoshaaveeni olivat olleet hetken aikaa jäissä, mutta viime viikolla aloin etsiä itselleni tosissani uutta hevosta. Alun perin katselin vanhempia, jo kisaiän ohittaineita harrasteratsuja, mutta mitä enemmän asiaa mietin, sitä enemmän olin vakuuttunut siitä, että myös kisakentillä pyörähtäminen voisi olla mahdollista. Ainakin halusin sen olevan vaihtoehto, olisi kurjaa ostaa oma hevonen vain todetakseen, että yhteinen aika loppuisi yhtä nopeasti kuin se alkoikin.

Talliin oli tullut eilen uusi mies, Jussi, ja hänen hevosensa Martti. Jussi ja Martti, todella sympaattinen kaksikko, mitä nimiin tuli. Olimme ehtineet vaihtaa vain muutamia sanoja, mutta Jussi vaikutti avuliaalta ihmiseltä. Siitä syystä en epäröinyt kulkea tallipihalla kaksi valkoista maalisankoa ja pensseliä kädessäni etsien miestä. Tänään oli hyvä keli hoitaa kentän aitojen maalaus.
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Olin juuri saapunut Myrttisuohon pitkään ja pitkästä aikaa hyvin nukutun yön jälkeen. Olo tuntui heti tuhat kertaa helpommalta, kun tiesi ettei joutuisi välttelemään yhtä dynamiittipitkoa seuraavat kymmenen tuntia. Ei sillä, olihan Trevorissa omat hyvät puolensa, mutta viimeaikoina tuo oli vain ollut tasaisesti enemmän kuin rasittava, mutta eipä tällaisena ruohonjuuritason tekijänä voinut oikein toiselle vastaankaan laittaa, varsinkin jos halusi pitää työpaikkansa.

Onneksi sentään tallista löytyi muitakin jotka jakoivat tuskani ja pääni oli saatu käännettyä, vaikka olinkin ollut aika varma siinä kohtaa lopettamisestani, kun olin astellut Minnin toimistoon ja päästänyt nuo omalla tavallaan isot sanat suustani ulos. Ehkä tällainen pieni irtiotto ja maisemanvaihdos voisi olla se, mitä tarvitsin ja onneksi työpaikkani oli täynnä mahtavia hevosia joista olimme löytäneet minulle uuden ratsun Ellin tilalle.

Ajatuksissani oli vain juoksuttaa Martti, mutta astellessani kohti Myrttisuon tallirakennusta näin Rosan kävelevän minua kohden kantaen maalisankoja sekä pensseleitä.

”Moikka!” Tervehdin naista.
”Moi!”
”Olisitko apua kaivannut maalaushommissa?” kysymys lähti ilmoille jostain selkärangastani.
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Re: Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Rosa »

Ehdin käydä katsomassa päätallin ja palata sitten takaisin tallipihalle, kun huomasin Jussin kävelevän minua kohti. Hän tervehti ystävällisesti, ja vastasin tervehdykseen:
"Moi!"

Ennen kuin ehdin edes avata suutani, oli Jussi jo tarjoamassa apuaan maalaukseen.
"No siis, jos vaan millään ehdit", vastasin hänelle naurahtaen.
"Kentän aidat on muutama päivä sitten hiottu, ja nyt ne kaipaavat vielä maalipintaa. Se alkaakin sitten olla viimeisiä isompia hommia täällä", vastasin hänelle ja katselin vielä ympärilleni. Kieltämättä tallialue alkoi näyttää ihan oikealta tallilta lantaloineen, maneesineen ja laitumineen.
Tarjosin miehelle toista pensseliä ja maaliämpäriä.
"Ainiin, olisitko halunnut jotain rääsyjä vaatteiden päälle, ettei mene ihan sotkuun?" kysyin mieheltä vielä. Maaliläikkien putsaaminen vaatteista on yksi työmaa, jos edes ollenkaan mahdollista.
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

”Eipä mulla kiirekkää mihinkään oo, niin voin auttaa ihan hyvin. Ja siis mä voin olla ihan hyvin näillä, ei oo eka kerta ku työskennellessä rähjääntyis vaatteet” kohautin olkiani ja ojensin kättäni ottaakseni vastaan toisen Rosan kantamista maalisangoista.

”Sulla on kyllä kivat tilat tässä ja en malttais oottaa et päästään alotteleen Martin kanssa treenit. Tai jatkamaan, miten se pitäis sanoa kun ollaanhan me treenattu jo vähän mutta kotiutukoot nyt vielä päivän tai pari” puhelin kävellessämme kohti kenttää ja edessä siintävää maaalausoperaatiota.
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Re: Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Rosa »

Jussi vaikutti olevan ihan ok vaatteiden sotkeentumisen kanssa. Lunki jätkä. Ja toisaalta, ehkä hän on hevosihmisenä jo tottunut siihen, että toisinaan vaatteet likaantuu - usein yllättävissäkin tilanteissa, mitä hevosten kanssa touhuamiseen tulee.

Mies otti ämpärin ja lähdimme kävelemään kohti kenttää.
"Kiitti", vastasin Jussille.
"Miten Martilla muuten on mennyt? Sopeutuuko se yleensä hyvin uusiin paikkoihin? Tai oletteko ylipäätään matkustelleet paljon?" kyselin mieheltä. Aika vähän me ehdimme Martista ylipäätään puhua, enkä oikeastaan tiennyt orista muuta kuin nimen ja sukupuolen. Ei tullut kyseltyä hevosesta sen suuremmin edes silloin, kun näytin kaksikolle tarhoja ja muita alueita.

Kun pääsimme kentän viereen, avasin maaliämpärin. Joku suoja aitojen alla olisi ehkä voinut olla hyvä, mutta taas toisaalta, aika äkkiä tuuli olisi sen kuitenkin vienyt.
"Maalaatko sä ulkopuolelta jos mä hoidan sisäpuolen?" kysyin mieheltä ja kastoin maalisudin valkoiseen maaliin.
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

”On se ihan hyvin sopeutunut. Semmonen perus suomiputte. Ei se oo ihan hirveesti matkustanut kun se on vasta pari kuukautta sitten muuttanut Storyyn” vastailin Rosan kyselyihin Martista, samalla kun siirryin aidan ulkopuolelle.

”Joo, mä katon tän ulkopuolen” vahvistin vielä verbaalisesti askarrellessani samalla maalipurkkia auki. ”Ihan kivaa päästä tekemään välillä jotain muutakin kuin vain siivoamaan karsinoita, vaikka varmaati sitäkin tulee jossain kohtaa ikävä” virnistin samalla kun kastoin oman pensselini maalipurkkiin ja annoin ylimääräisten maalien valua takaisin purkkiin, ennen kun siirsin pensselini aidalle ja aloin piilottamaan puuta tuoreen maalikerroksen alle.

Maalaaminen oli ihan mukavaa vaihtelua tallitöille ja siinä ainakin näki kädenjälkensä nopeasti.
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Re: Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Rosa »

Perus suomiputte. Sellaisia ne kaikki suokit tuntuivat olevan, mitä olin päässyt tutustumaan. Rentoja, kilttejä ja vähän laiskoja, usein myös melko nopeasti sopeutuvia.
"No hyvä", vastasin miehelle.

Jussi alkoi maalata aitaa ulkopuolelta. Maali tuntui jäävän hyvin puuhun kiinni, ja uskoin, että aidat valmistuisivat ihan ennätysajassa.
"En usko, että täälläkään siivottava ihan heti loppuu", vastasin miehelle naurahtaen.
"Varsinkin kun hevosmäärä kasvaa niin hommia kyllä riittää ihan varmasti jaettavaksi asti", sanoin miehelle hymy suupielessä.

"Miten muuten itse olet viihtynyt Pirkanmaalla?" kysyin Jussilta. Muistelin hämärästi, että hän tuli tänne Pohjanmaalta. Saatoin kyllä muistaa väärinkin.
"Saitko asuntoasiat ja muut järjestettyä helposti?" jatkoin utelua.
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

”Onhan tää vähän erilaista kuin Etelä-Pohjanmaalla. Asunto on vielä vähän hakusessa, mutta onneksi toi air bnb on ihan kuva ja oikeestaan yks asunto on jo tiedossa joten saas nähä miten käy” vastailin samalla kun sudin maalia aitaan ja pidin huolen että työni jälki olisi enemmän kuin siistiä.

”Mutta varmasti kyllä tänne pääsee kotiutumaan paremmin ja onneksi on sentään Martti vähän tuomassa tekemistä päiviin nyt kun suurin osa vuorokaudesta ei mene tallissa” jatkoin samalla kun siirsin maalipurkkiani muutaman metrin eteenpäin ja jatkoin aitaa eteenpäin.
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Re: Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Rosa »

Airbnb oli osoittautunut Jussille hyväksi vaihtoehdoksi. En toisaalta ihmetellyt, Tampereella asuntoja oli varmasti tarjolla melko paljon, ja myös Nurmakoskelta luulisi löytyvän muutamia vaihtoehtoja. Eikä asuminen hinnan puolesta tainnut juurikaan erota vuokrakämpistä.
"Kieltämättä syksy on vähän huonoa aikaa etsiä asuntoa, kun opiskelijat muuttaa rytinällä Tampereelle ja lähikuntiin", mietin ääneen.
"Jos muuten joskus kiinnostaa yöelämä, niin voin kyllä lähteä oppaaksi keskustaan", sanoin miehelle. Siitä oli ikuisuus, kun olin itse käynyt tuulettumassa. Koko kevät ja kesä oli mennyt talliprojektin kanssa, eikä seuraakaan oikein tuntunut olevan, kun moni opiskelukaveri oli jo muuttanut toisaalle tai jämähtänyt perhealkuun.

Aita edistyi ihan silminnähden, ja valkoinen väri hohti vastamaalatulla pinnalla todella kirkkaana. Kunhan se hieman tuosta imeytyisi, niin tästä tulisi todella hieno!
"Oliko teillä Martin kanssa muuten isompia tavoitteita nyt pidemmällä tähtäimellä?" kysyin mieheltä. Ori oli ainakin omaan silmään melko hyvässä kunnossa, siitä olisi varmasti vielä hyväksi kisahevoseksi.
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

”Voishan sitä lähtee joskus vähä tuulettuun nyt kun on aikaakin eikä oo vaan kiinni tallissa tai treffeillä nukkumatin kanssa” virnistin Rosalle vastatessani toisen tarjoukseen lähteä tutustumaan yöelämään.

”Ei meillä vielä mitään isoa. Tutustutaan vähän paremmin toisiimme ja ehkä katon olisko Storywoods Dressage Cup sit keväällä meidän koettelemus vai kisaillaanko vaan muuten vai mitä tehdään”.

Otin välillä muutaman askeleen taaksepäin ja tutkin maalaamaani kohtaa varmistaakseni että työn jälki oli tasaista ja mitään kohtaa ei jäänyt välistä.
Vastaa Viestiin