Novan päiväkirja

Hevosten omat päiväkirjat ja yleinen talligalleria/-päiväkirja
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Novan päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Rosa »

Basanova

Hannoverinhevonen, tamma
Väriltään mustanruunikko, säkäkorkeus 160 cm
Syntynyt 04.04.2014, iältään 6 v, syntymämaa DE

Omistaa Merja Jokinen, ylläpitää Rosa Forsberg (VRL-11290)
Yleispainotteinen, tasoltaan vaativa B / 120 cm

Omat sivut
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Re: Novan päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Rosa »

19.9. - Se Oikea / Rosa

Kuukausia kestänyt hevosen etsiminen ei tuottanut tulosta. Sitä Oikeaa ei tuntunut löytyvän, vaikka kävin Rovaniemellä asti kokeilemassa muka täydelliseltä vaikuttavaa hevosta. Jokaisessa tuntui olevan jotain väärin: liian energinen, vaikea hoitaa, muuten vain väärä hevonen mulle. Tästä syystä, ehkä vähän hätäisesti, jätin ajatukset omasta hevosesta hautumaan ja aloin etsiä ylläpitohevosta.

Mulle aukeni ihan uusi maailma, kun huomasin, kuinka moni hevonen etsi ylläpitäjää. Osa kotitallille, mutta osa oli valmiita antamaan hevosensa toiselle tallille, milloin mistäkin syystä. Etsin viikon ajan internetin läpi kriteereihin sopivaa hevosta ja laitoin viidelle ihmiselle viestiä. Kolme vastasi.

Ensimmäinen oli ruunikko suomenpuokkitamma. Tosi korkea, minkä vuoksi askeleet olivat ehkä jopa vähän turhan lennokkaat mun makuun. Sitten oli musta hollanninpuoliverinen, tamma sekin. Ilmoituksessa kerrottiin todella hyvin omalla moottorilla kulkevasta kouluhevosesta, mutta hitot. Ei se hevonen ollut ratsastuskouluhevosta kummempi, kovin sai ratsastaa eteen. Eikä sillä niin väliä olisi ollut, jos omistaja vain olisi ollut rehellinen ilmoituksessaan. Turhaan kului molempien aikaa, kun hevonen ei ollut yhtään sellainen, mitä ajatteli.

Ei varmaan ihme, että koko prosessi alkoi jo turhauttaa. Alkuvuodesta mun oli ollut tarkoitus ostaa oma hevonen, mutta sen sijaan perustinkin tallin. Ja nyt olin hevoseton. Mun pitkäaikainen unelma oli vaan unohdettu johonkin kaapin nurkkaan, ja kun se oli aika sieltä kaivaa esiin, eivät asiat tuntuneet etenevän yhtään.

Mutta sitten tuli vastaan Nova, hörökorvainen hurmuri. Mustanruunikkoa hannoverintammaa ei oltu korkeudella pilattu, mutta se oli oikea tehomoottori. Tamman liikkuminen päihitti kaikki kokeilemani hevoset mennen tullen, ja vaikka se hyppäsi vain reilua metriä, uskoin, että ajan myötä se kyllä varmasti kehittyisi. Ja sitä omistaja tammalle etsikin, jotain aktiivista ratsuttajaa, joka auttaisi tamman koulutuksessa lähivuosina. Kaiken lisäksi se voisi muuttaa Myrttisuolle, ja omistaja kävisi katsomassa silloin tällöin, miten tammalla meni ja miten se kehittyisi.
”Pidät kuin omanasi”, hän sanoi, kun kirjoitimme papereita, ”osallistut kisoihin ja soittelet aina välillä kuulumisia”. Merja oli rento nainen, jolla tuntui olevan luotto vieraaseenkin ihmiseen kohdillaan. Tietysti hän tulisi tuomaan Novan uuteen kotiinsa, jotta näkisi vielä ympäristöä, mutta muuten kaikki oli sillä selvää.

Tamman tuontipäiväksi sovittiin 26.9. Vielä olisi viikko aikaa laittaa karsina kuntoon ja hoitaa muut valmistelut ennen saapumista.

Kuva
Vastaa Viestiin