1.5. - Kouluratsastustunti #5

Maikku
Valmentaja
Viestit: 28
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 5:50 pm

1.5. - Kouluratsastustunti #5

Viesti Kirjoittaja Maikku »

HUOM! Vakiotunnit jäävät toistaiseksi kesätauolle. Olen valmennettaviin yhteydessä myöhemmin ja kysyn halukkuutta jatkaa vakiotunneilla! Yksittäisiä valmennuksia saattaa tulla silloin tällöin, joihin erityisesti aktiiviset tuntilaiset ovat erittäin tervetulleita! Pysy siis kuulolla :)

1.5. Kouluratsastustunti
La klo 18-19, Myrttisuon maneesi

Osallistujat:
Naella - Oona

Tunnin kuittausvaihtoehdot (kuittaus tähän topiciin):
- Kirjoita tarina kuluneista tunneista Myrttisuolla ja kerro, mitä valmennuksista on erityisesti jäänyt käteen (väh. 100 sanaa).
Myös vapaa palaute tunneista on tervetullutta! Mikä toimi/mikä ei? Mikä oli erityisen mukavaa/mitä olisi voinut olla vähemmän?

Huom! Kuittaathan tunnin ennen kuin siirrät valmennuksen hevosesi sivulle!

-------------

Naella - Oona

Myrttisuon valmennukset olivat jäämässä kesätauolle, joten tänään ratsukoilla oli hyvä sauma näyttää kaikki oppimansa kuluneiden kuukausien ajalta. Oona oli hevosena minulle uusi tuttavuus, mutta sen sijaan olin oppinut jo tunnistamaan Naellan vahvuudet ja kehityskohteet ratsastajana. Tänään pääsimme käymään niitä läpi Grand Prix -tason kouluohjelman kautta.

Aloitimme tunnin alkuverryttelyillä volteilla ja kiemuraurilla eri askellajeissa. Oona vaikutti jo heti alkutunnista olevan hieman hätäisen oloinen, ja Naella sai tehdä töitä sen eteen, ettei tamma häviäisi avuilta. Hyvän aikaa lämmiteltyään ratsukko kuitenkin tuntui löytävän hyvän tasapainon kulkemiseen, ja räjähtävän eteenpäinpyrkivyyden sijaan tamma alkoi käyttää energiaansa jalkojen nousemiseen ja erityisesti takaosan aktiiviseen toimintaan.

Lähdimme lämmittelemään kouluohjelmaa ensin ravissa kertaalleen läpi, jotta ratsastusradan tiet muistuisivat hyvin Naellan mieleen. Ratsukko aloitti kisoistakin tutulla tervehdyksellä ja lähti sitten etenemään ohjelmaa niin, että ratsastaja kertoi aina, mikä tehtävä olisi vuorossa - kuten sulkutaivutus, pysähtyminen tai passage. Oona tuntui rentoutuvan todella hyvin ratsastajan alla samalla, kun he ratsastivat maneesia ympäri seuraten ohjelmaa. Kun rata oli hyvin mielessä, annoin ratsukon ottaa pienen hengähdystauon käynnissä pitkin ohjin, ja lähdimme sitten työstämään ohjelmaa ihan tosissamme.

Naella pysäytti Oonan jälleen oikeaan kohtaan ja teki alkutervehdyksen. Siitä ratsukko lähti näyttämään lisättyä ja koottua ravia - jotka näyttivät erityisen upeilta - sekä tekemään sulkutaivutuksia. Pysähtymiseen Oona reagoi todella voimakkaasti, peruuttamisen kanssa tamma tuntui puolestaan laittavan hieman vastaan. Siitä kuitenkin seuraavat raviosuudet jatkuivat tuttuun tapaan todella hienosti.

Seuraavaksi olivat vuorossa GP-tason ominaiset liikkeet, eli passage ja piaffe. Oona vaikutti siirtyvän todella pienillä avuilla haluttuun tehtävään, ja kaksikon meno näytti todella hienolta. Vasta laukkaosuus ja erityisesti laukkasiirtymiset pistivät hieman silmään tahmeutensa vuoksi, mutta piruetit puolestaan sujuivat moitteetta. Loppuun tuli vielä muutamat passage- ja piaffe-tehtävät, kunnes ohjelma loppui tervehdykseen.

Jatkoimme ohjelman parissa työskentelyä käyden sitä tehtävä kerrallaan läpi. Minulla ei ollut antaa paljoa neuvoja ratsukolle, joten pyysin Naellaa kiinnittämään huomiota lähinnä omaan varmuuteensa, erityisesti peruutuksessa, sekä käyttämään hieman tehokkaammin pohjetta laukkatehtävissä. Niinpä hyvien toistojen jälkeen ratsukko sai näyttää vielä kertaalleen suorituksen ilman keskeytystä, ja minä pystyin vain ihailemaan sivusta ratsukon liikehdintää ja todella hyvätempoisia piaffe-liikkeitä sekä piruetteja.

Ohjelman päätyttyä annoin ratsastajalle luvan siirtyä käyntiin pitkin ohjin. Naella oli ratsastajana aivan erityisen taitava, ja hänellä oli todella hienoja hevosia, joihin minulla oli ollut ilo tutustua valmennuskauden aikana. Pystyin vain toivottamaan Naellalle kaikkea hyvää kisakentille ja toivomaan, että näkisimme vielä myöhemmin valmennusten parissa!

(c) Myrttisuo / VRL-11290
Naella

Re: 1.5. - Kouluratsastustunti #5

Viesti Kirjoittaja Naella »

Kiitos taas paljon! Oon tykännyt kyllä hirmuisesti ja kuittauksia ei ole ollut kertaakaan kovin vaikea kirjoittaa, sillä aiheet ovat olleet mukavia. Tunneilla on ollut kivoja teemoja ja olen tykännyt valmennuskommenteista - vaikka kyseessä on (ainakin välillä) ollut ryhmävalmennus, kommentti on ollut tarpeeksi yksilöity. On myös ollut mukavaa, että hevosen vaihto on onnistunut näinkin näppärästi niin kaikille tulee tasaisesti tekstejä (ja erilaisilla hevosilla ratsastaminenhan sitä ratsastustaitoa kehittää!) Periaatteena "jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin" on myös toteutunut mielestäni hyvin hevosenvaihdoista huolimatta. Pari ekaa tuntia Nemon kanssa olivat hyvä ensikosketus toimintaan ja siitä oli hyvä jatkaa Frezzan kanssa. Oona on vielä aika nuori, mutta ihan hyvin tämä viimeisin tunti sujui. Ihanaa, kun tälläistä on järjestetty ja voin melko varmasti sanoa että jonkun hevosen kanssa jatketaan varmasti myöhemmin!
Lukittu