5.12. - Kouluratsastustunti #1

Maikku
Valmentaja
Viestit: 28
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 5:50 pm

5.12. - Kouluratsastustunti #1

Viesti Kirjoittaja Maikku »

5.12. Kouluratsastustunti
La klo 17-18, Myrttisuon maneesi

Osallistujat:
Rosa - Nova
Elsi - Etna
Jussi - Martti

Tunnin kuittausvaihtoehdot (kuittaus tähän topiciin):
- Piirros jostakin tunnin tehtävästä (kiemuraura laukassa, laukkaympyrät...)
- Tarina aiheesta: Tänään oli ensimmäinen vakiotuntinne Myrttisuolla. Mitä odotuksia sinulla oli? Kuinka valmistauduitte tuntiin? Millä mielin tulit tänään tallille? Kerro ajasta ennen ratsastustuntia (esim. perjantai-ilta, lauantaiaamu..).

Huom! Kuittaathan tunnin ennen kuin siirrät valmennuksen hevosesi sivulle!

---------

Jussi - Martti

Tämän päivän koulutunnille oli päätynyt kolme Myrttisuon omaa ratsukkoa, Martti, Nova ja Etna ratsastajineen. Vaikka hevoset olivatkin minulle hieman tutumpia, kuin päivän muut ratsut, seurasin siitä huolimatta todella tarkasti hevosten ja ratsastajien välistä yhteistyötä. Pyysin ratsukoita lämmittelemään alkuun hyvin siirtymisillä sekä volteilla, ja kun hevoset lopulta olivat rentoutuneet, pääsimme aloittamaan päivän varsinaiset tehtävät.

Martti aloitti tunnin hieman tahmealla liikkumisella, joten pyysimme siltä vauhtia ja liikettä jo heti alkuun. Lähdimme tekemään kolmikaarista kiemurauraa ensin ravissa ja sitten laukassa niin, että laukkaa ei vaihdettu tehtävän aikana. Näin keskimmäinen kaari kuljettiin vastalaukassa, ja Jussi sai todella tehdä töitä sen eteen, ettei hevonen kaatunut liikaa sisälle päin. Marttikin alkoi reipastua tehtävän aikana, ja se pysyi hyvin kuulolla, vaikka apuihin reagoiminen olikin hieman hidasta.

Kiemurauran jälkeen jatkoimme laukkatehtävää ympyräkahdeksikolla. Kahdeksikon toinen ympyrä kuljettiin myötä- ja toinen vastalaukassa. Jälleen oli tärkeää pitää huolta siitä, että oikea laukka pysyi, ja hevonen kulki tasapainoisesti myös vastalaukassa. Martti pudotti ympyrän aikana muutaman kerran raville, mutta Jussi pyysi hevosta napakasti eteenpäin, ja loppujen lopuksi kahdeksikko sujui ihan hyvin kumpaankin suuntaan.

Lopputunnista teimme vielä hetken aikaa pohkeenväistöharjoitusta niin, että pitkällä sivulla ratsukko sai väistää muutamia askeleita uran sisäpuolelle ja palata sitten takaisin uralle väistäen. Lyhyellä sivulla hevonen puolestaan pysäytettiin keskelle lyhyttä sivua pelkän istunnan avulla. Martti väisti todella hyvin, vaikka Jussin täytyikin käyttää pohjetta melko voimakkaasti, mutta pysähdyksissä sen sijaan oli vielä petrattavaa. Seurasin vierestä, että ratsukko sai muutaman hyvän suorituksen tehtyä, ja annoin Jussille sitten luvan siirtyä pitkin ohjin kävelemään uran sisäpuolelle. Hyvää työtä kaikin puolin, painoapujen parissa oli hyvä jatkaa ensi tunnilla!


Rosa - Nova

Tämän päivän koulutunnille oli päätynyt kolme Myrttisuon omaa ratsukkoa, Martti, Nova ja Etna ratsastajineen. Vaikka hevoset olivatkin minulle hieman tutumpia, kuin päivän muut ratsut, seurasin siitä huolimatta todella tarkasti hevosten ja ratsastajien välistä yhteistyötä. Pyysin ratsukoita lämmittelemään alkuun hyvin siirtymisillä sekä volteilla, ja kun hevoset lopulta olivat rentoutuneet, pääsimme aloittamaan päivän varsinaiset tehtävät.

Rosalla ja Novalla kesti jonkin aikaa päästä hyvään yhteisymmärrykseen. Nova kyllä totteli ratsastajaa, mutta kaksikolla ei ollut yhteistä ratsastustaivalta vielä paljoa takana - ja se näkyi. Lähdimme tekemään kolmikaarista kiemurauraa ensin ravissa ja sitten laukassa niin, että laukkaa ei vaihdettu tehtävän aikana. Näin keskimmäinen kaari kuljettiin vastalaukassa, ja Rosa sai todella keskittyä suoristamaan Novan mutkien jälkeen ja pitämään tasapainoa yllä myös vastalaukassa.

Kiemurauran jälkeen jatkoimme laukkatehtävää ympyräkahdeksikolla. Kahdeksikon toinen ympyrä kuljettiin myötä- ja toinen vastalaukassa. Jälleen oli tärkeää pitää huolta siitä, että oikea laukka pysyi, ja hevonen kulki tasapainoisesti myös vastalaukassa. Rosalla oli melko paljon ongelmia pitää Nova kuulolla, mutta rauhallisilla otteilla myös kahdeksikko alkoi loppua kohden sujua hyvin, erityisesti vasemmassa laukassa.

Lopputunnista teimme vielä hetken aikaa pohkeenväistöharjoitusta niin, että pitkällä sivulla ratsukko sai väistää muutamia askeleita uran sisäpuolelle ja palata sitten takaisin uralle väistäen. Lyhyellä sivulla hevonen puolestaan pysäytettiin keskelle lyhyttä sivua pelkän istunnan avulla. Nova pysähtyi hyvin, mutta liikkeelle lähtö oli lopputunnista melko tahmeaa. Ehkä tamma ehti jo väsyä laukkaharjoituksiin tai Rosa ei aivan osannut pyytää tarpeeksi napakasti liikettä, mutta muutamien onnistumisten jälkeen annoin myös Rosalle luvan siirtyä pitkin ohjin kävelemään uran sisäpuolelle. Tästä oli hyvä jatkaa ensi tunnilla.


Elsi - Etna

Tämän päivän koulutunnille oli päätynyt kolme Myrttisuon omaa ratsukkoa, Martti, Nova ja Etna ratsastajineen. Vaikka hevoset olivatkin minulle hieman tutumpia, kuin päivän muut ratsut, seurasin siitä huolimatta todella tarkasti hevosten ja ratsastajien välistä yhteistyötä. Pyysin ratsukoita lämmittelemään alkuun hyvin siirtymisillä sekä volteilla, ja kun hevoset lopulta olivat rentoutuneet, pääsimme aloittamaan päivän varsinaiset tehtävät.

Elsin kompastuskivenä oli tänään lyhyt pinna. Jos tehtävä ei onnistunut, hermostui ensin ratsastaja ja sitten myös hevonen. Kaksikko oli selvästi tottunut ratsastamaan omalla tasollaan, mutta heti kun mentiin heidän osaamisensa rajoille, muuttui liikkuminen huonompaan suuntaan. Lähdimme tekemään kolmikaarista kiemurauraa ensin ravissa ja sitten laukassa niin, että laukkaa ei vaihdettu tehtävän aikana. Näin keskimmäinen kaari kuljettiin vastalaukassa, ja Elsin kanssa sai todella käydä tehtävää läpi kädestä pitäen, jotta avut olisivat rauhalliset ja juuri oikeaan aikaan annetut.

Kiemurauran jälkeen jatkoimme laukkatehtävää ympyräkahdeksikolla. Kahdeksikon toinen ympyrä kuljettiin myötä- ja toinen vastalaukassa. Jälleen oli tärkeää pitää huolta siitä, että oikea laukka pysyi, ja hevonen kulki tasapainoisesti myös vastalaukassa. Tässä vaiheessa tuntia Elsi oli jo kertaalleen heittänyt hanskat tiskiin, mutta koonnut itsensä jälleen ja lähtenyt uuteen tehtävään motivoituneena. Ja sen huomasi myös hevosesta, Etna liikkui todella paljon rennommin, eikä vastalaukka aiheuttanut loppujen lopuksi suurta päänvaivaa ratsukolle.

Lopputunnista teimme vielä hetken aikaa pohkeenväistöharjoitusta niin, että pitkällä sivulla ratsukko sai väistää muutamia askeleita uran sisäpuolelle ja palata sitten takaisin uralle väistäen. Lyhyellä sivulla hevonen puolestaan pysäytettiin keskelle lyhyttä sivua pelkän istunnan avulla. Etna pysähtyi pyynnöstä ja pohkeenväistöt tuntuivat suorastaan naurettavan helpoilta. Toisaalta hyvä niin, sillä ratsukolle jäi lopputunnista ihan hyvä ja onnistunut tunne, vaikka tunti olikin lähtenyt käyntiin todella tahmeasti. Tästä oli hyvä jatkaa ensi tunnilla.


(c) Myrttisuo / VRL-11290
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: 5.12. - Kouluratsastustunti #1

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mä en ollut ratsastanut Marttia koko viikolla oikeastaan semmoisella meiningillä kun sitä olisi pitänyt ratsastaa ennen valmennusta, varsinkin kun meillä olisi uusi valmentaja tiedossa. Mä en ollut vuosiin ratsastanut kenenkään muun silmien alla kuin Trevorin tai Minnin joten uusi valmentaja oli aina jännittävä juttu, varsinkin nyt kun mä olin ollut kuukausia vastuussa Martin treenaamisesta.

Mä en oikein tiennyt että mikä olisi paras taktiikka valmistautua ensimmäiseen tuntiin joten mä olin eilen vain päätynyt juoksuttamaan Martin ja pesemään orin varusteet huolellisesti. Olin jopa kaivanut sille meidän kisahuovankin jostain kaapin ylähyllyltä, vaikka en mä tiennyt että olisiko se ihan liian hifistelyä. Kun kaikki kamat oli putsattuina paikoillaan mä lähdin kotiin vielä tarkistamaan omat kamani, ennen kuin oli aika mennä nukkumaan ja seuraavana aamuna lähteä sitten ajoissa kohti Myrttisuota.

Mä heräsin lauantaina sen verran ajoissa, osaksi vanhasta tottumuksesta ja osaksi jännityksestä että mä päädyin lähtemään tallille sen verran ajoissa että mä kerkesin autella Eveä tallitöissä. Tai no, luistin mä hommista sen verran että hain jossain kohtaa meille molemmille subit sekä limsapullot ja päästessäni takaisin Myrttisuolle saatiinkin vain istua alas ja pitää lounastauko ennen kuin oli aika hommia. Me juteltiin Even kanssa kaikesta maan ja taivaan välillä samalla kun tehtiin töitä ja Even lopetellessa työpäiväänsä neljältä mä suuntasin metsästämään ruunikkoa tarhastaan ja sitten olikin aika ruveta laittamaan sitä kuntoon meidän ensimmäistä vakiotuntia ajatellen.
Vastaa Viestiin