Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Myrttisuon talliin ja tallialueelle sijoittuvat pelit
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

[Kaikille avoin peli]

----

Mä olin päätynyt maanantaista noin puoleen päivään viralliselle pelipaikalleni, koska Trevorilla oli jotain ja se meinasi sitä että tallista puuttui yksi tekijä kun muut joutui ottaa miehen paikkaa ratsastamassa. Olihan se ollut ihan kiva olla tuttujen kanssa hommissa, mutta ilmapiirin kiristymisen huomasi kyllä heti kun Andrews saapui paikalle.

Mä olin takaisin Myrttisuolla sellaiseen aikaan että hevosille oltiin juuri jakamassa heiniä. Kaippa mulla oli jäänyt vähän työ vaihde päälle kun ilman isompia ajatuksia kävelin Even luokse, joka oli aloittanut tallityöntekijänä.

"Moikka, tarviitko apuja heinän jakamisen kanssa?" esitin kysymykseni heti kun toinen oli vain saanut rekisteröityä saapumiseni, sillä en halunnut ehdoin tahdoin säikytellä ketään ja olin omasta kokemuksista oppinut, että tallitöissä välillä tuppaa vain vaipumaan omaan kuplaansa jonka olemassa oloa ei välillä edes tiedosta ennen kuin joku tulee ja hajottaa sen.
Avatar
Eve
Viestit: 16
Liittynyt: La Syys 26, 2020 5:39 pm

Re: Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Eve »

[Laitetaan Eve ainakin mukaan! :)]

Illat olivat ehdottomasti aina olleet mun lempiaikaa tallilla. Oli rauhallista, ja yksityisten omistajat alkoivat ilmaantua paikalle. Todella mukavia kaikki, keneen tähän mennessä olin törmännyt.

Meillä ei ollut vielä heinäverkkoja tallissa, enkä ollut ihan varma, oliko Rosa semmoisia meille ajatellutkaan. Niinpä heinät jaettiin todella perinteisesti kottikärryistä karsinoihin. Jokainen tallin hevonen oli onneksi ihan mukava käsitellä, joten meillä ei ollut kenenkään kanssa suurempia ongelmia.

Säpsähdin hieman ajatuksistani, kun kuulin takaani puhetta. Käännyin katsomaan puhujaa, ja huomasin nuoren miehen tarjoamassa apuaan. Kaikesta päätellen hänen täytyi olla Jussi.
"Moi", vastasin hänelle ja laitoin Novan karsinan kiinni. Tamma alkoi tyytyväisenä syödä heinää.
"No oikeastaan Martti on ainoa, joka ei ole saanut vielä heiniä, eli kyllä nää tästä kiitti hoituu", sanoin hymyillen miehelle.
"Niin sä oot varmaan Jussi? Mä olen Eve", esittäydyin miehelle ja tarjosin tallitöistä hieman likaantunutta kättäni.

"Kyllä sä voit kuitenkin seuraan liittyä, voit vaikka kertoa Martista lisää. Se vaikuttaa tosi symppikseltä."

[En ollut varma, onko nää nyt kunnolla tavanneet, mutta nyt ainakin ovat :D]
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

[ei ne viel ollu nii tää mun aasinsilta tutustuttaa sitä ja itteeni hahmoihi]

”Mitäs mä kertoisin drinkkihevosesta...” pohdin Even pyytäessä esittelemään Marttia. Nainen katsoi minua hieman hämmentyneenä kuullessaan pohdintani.

”Se on siis virallisesti Marttiini, niin siitä drinkkihevonen. Se on tommonen ruunikko suomiori, VaB tason koulumopo ja mun opetusmestari toistaiseksi” summasin Martin lyhyesti.

”Ja valitettavasti ei oma”
Avatar
Eve
Viestit: 16
Liittynyt: La Syys 26, 2020 5:39 pm

Re: Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Eve »

Drinkkihevonen? ihmettelin mielessäni, mutta asia selvisi nopeasti.
"Komea on nimi", naurahdin, kun mies kertoi hevosesta. Kävelimme samalla kottikärryjen kanssa kohti orisiipeä, jossa drinksu-jätkä varmasti odottelikin jo iltapalaa.
"Kuulostaa ihan hyvältä", vastasin Jussille. "Valitettavasti ei oma" kuitenkin sai minut mietteliääksi.
"Niin onko se sulla ylläpidossa vai miten?" kysyin mieheltä. Rosa ei ollut kovin tarkkaan ehtinyt vielä kertoa hevosten omistussuhteita, mutta ajan myötä ne varmasti selviäisi kaikki.

"Mäkin oon toivonut jo vuosia omaa hevosta. Pitää vaan kerätä ihan älyttömästi vielä rahaa, eikä näillä tallitöillä nyt mitenkään herroiksi eletä", kerroin Jussille.
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

”Se on periaatteessa kai vähän quid pro quo hevonen. Se on siis mun työpaikan omistuksessa, mutta jouduttiin tehdä pieniä toimenpiteitä työrauhan takaamiseksi niin Martti valikoitui mulle sitten ratsuksi ja treenikaveriksi tänne.” Virkoin samalla kun astelin Even vierellä kohti orikäytävää. Mitäpä sitä turhaan tilannetta kaunistelemaan.

”Millainen hevonen sulla olisi hakusessa? Tai millainen olisi se unelmien ratsu?” Heitin kysymyksen ilmoille ja käänsin katseeni naista kohtaan.
Avatar
Eve
Viestit: 16
Liittynyt: La Syys 26, 2020 5:39 pm

Re: Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Eve »

"Kuulostaa hyvältä", naurahdin Jussille, kun hän kertoi hieman Martin taustoista.

"Mä en oikein tiedä. Edellisessä työpaikassa, yhdessä ratsastuskoulussa, sain liikuttaa tosi monenlaisia hevosia. Ehkä joku iso poni voisi olla, tai sitten joku vähän erilainen, lipizza tai joku. Tai issikka", kerroin Jussille samalla kun avasin orisiiven väliovea.
"Mutta mä en oikeasti tiedä, tavallaan joku rauhallinen olisi kiva, mutta energisen kanssa voisi puolestaan ehkä harkita jotain oikeita kisojakin", jatkoin vielä. Palasin mieleeni taulukkoon, jonka olin jo yläasteaikana tehnyt huoneeni seinälle. Siinä oli asetettu merkki janoille iso-pieni, rauhallinen-energinen ja monelle muulle, mutta nekin preferenssit tuntuivat muuttuvan aina eri elämäntilanteissa. Ensin halusin puskaratsun, sitten kisaratsun, nyt en enää edes tiedä.
"Mä luulen, että sen kyllä sitten tietää, kun oikea hevonen sattuu kohdalle."

Avasin Martin karsinan oven. Ori katsoi ovelle mutta ei yrittänyt rynnätä ulos. Suomenhevoset eivät koskaan jostain syystä kuuluneet lempihevosiini, vaikka niitä lojaalimpia ratsuja saa hakea. Martti oli kuitenkin tosi symppis.
"Onko Martti kiva ratsastaa?" kysyin puolestani Jussilta samalla kun nostin heinää orin karsinaan.
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

”Joo, oikean hevosen löytäminen on kyl intuiitio peliä. Mut jos joskus tulee semmonen tilanne eteen et hevosen hankinta on ajankohtaista niin mua saa ainaki nypätä hihasta niin voin kysellä olisko pomoilla tiedossa jotain kivaa” vastasin samalla kun katselin ruunikkoa suomenhevosta.

”Onhan se ihan kiva ratsastaa. Ei mikään automaatti mutta semmonen hyvä opetushevonen. Varmasti vois olla jollekki hyvä opetusmestari kun sillä on kuitenkin skouppia mutta se ei oo kuitenkaan ihan liian herkkä. Saahan sitä joskus kokeilla jos haluat päästä heppailemaan”
Avatar
Eve
Viestit: 16
Liittynyt: La Syys 26, 2020 5:39 pm

Re: Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Eve »

Jussin ehdotus kuulosti kaikin puolin hyvältä. Vaikka en tietenkään tiennyt, olisiko tarjolla muuta kuin suomenhevosta. Vaikka ei niissäkään mitään vikaa todellisuudessa ollut! Onneksi sain liikuttaa Novaa aina, kun Rosa ei muilta töiltään ehtinyt. Siinä riitti ainakin toistaiseksi hommaa.
"Hyvä kuulla, pidän mielessä", vastasin vielä Jussille.

Martti kuulosti juuri hyvältä hevoselta, ja varmasti se oli myös Jussille sopiva ratsu. Tai tuskin kaksikko muuten olisi yhteen päätynytkään.
"Olisi kyllä mielenkiintoista joskus päästä koittamaan!" vastasin innoissani samalla kun sain loputkin heinät levitettyä karsinaan. Jäin taputtamaan oria kaulalle. Martti oli melko isokokoinen, mutta ei kuitenkaan mikään jättiläinen.
"Mulle käy koska vaan", lisäsin sitten vielä. Vaikka heti, jos minulta kysyttiin. Mutta hevoset olivat jo hiljalleen iltatunnelmissa, eli ehkä se jäisi johonkin toiseen päivään.

Miten pystyikään ihminen kaipaamaan hevosen selkään..!

Astuin ulos Martin karsinasta ja suljin liukuoven. Ori jäi kaikessa rauhassa syömään.
"Oliko sulla kova kiire? Hevoset alkaa olla kunnossa, ja meinasin itse mennä tallitupaan istumaan ja odottamaan ovien lukitsemista."
Jussi
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 6:36 pm
Viesti:

Re: Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

"Eipä mulla oikeestaan kiire oo. Vähä kummasti tyhjeni tuo kalenteri tänne muuton myötä kun normaalisti melkein joka päivä meni tallissa tai kisareissulla tai jollain muulla vastaavalla" sanoin samalla kun katselin heiniään tyytyväisenä rouskuttelevaa ruunikkoa.

Totta puhuen en mä tiennyt että olinko mä mennyt juuri lupailemaan liikoja orin kanssa, mutta olihan se kotonakin tottunut siihen että sitä ratsasti eri ihmiset, koska välttämättä aina Minni tai Sanni ei ehtinyt oria ratsastamaan ja noh... Trevor ei nyt kovin mielellään näiden selkään noussut joten erilaiset ratsastajat olivat onneksi Martille tuttua kauraa.

Muutenkin mä olin onnellinen että orin omistusketju veti suoraan Minniin eikä Trevorilla ollut oikeastaan välillä mitään sananvaltaa vaikka toisaalta olihan tuo tallin omistajan oikea käsi.

Seurasin Eveä mietteissäni tallitupaan, sillä olisi toisaalta mukava viettää aikaa elävän ihmisen kanssa sen sijaan että tuijottelisi vain kämpän tyhjiä seiniä ja miettisi mihin sitä aikansa kuluttaisi.
Avatar
Eve
Viestit: 16
Liittynyt: La Syys 26, 2020 5:39 pm

Re: Tutustumisia ja törmäilyjä käytävillä

Viesti Kirjoittaja Eve »

Naurahdin Jussin vastaukselle. En edes muistanut, milloin itselläni olisi ollut pidempi aika ilman, että olisin miettinyt tallin tapahtumia ja hevosten hoitamista. Ikuisuus sitten. Viime kesän kahdesta lomaviikostakin melkein puolet meni tallilla ihan vain hevosia rapsuttaen.

Kävelimme yhdessä tallitupaan ja avasin Jussille oven. Tallitupa oli hiljainen, mutta valot oli jätetty päälle.
"Haluatko sä jotain? Mehua?" kysyin Jussilta ja kävelin suoraan jääkaapille. Siellä oli Mehukatin mansikkamehutiivistettä, ja keittiökulman kaapeista löytyi laseja.
"Onko sulla jouluksi suunnitelmia? Tai meinaatko olla maisemissa vai lähteä sukuloimaan?" kysyin mieheltä samalla, kun nostin lasin pöydälle ja avasin vesihanan. Täältä sai aina kylmää vettä.

[Joulusuunnitelmia näin niinkun helmikuussa :DDD... Noooh, pikku vikoja..]
Vastaa Viestiin