Kehitysideoita

Yleistä ideointia ja tapahtumien suunnittelua.
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Kehitysideoita

Viesti Kirjoittaja Rosa »

Mitä mielestäsi Myrttisuolta puuttuu? Haluaisitko hahmoesittelyt nettisivulle tai hoitajan kaapin foorumille? Ehkäpä lisätietoa tallirutiineista tai yksityiskohtaiset hevosenhoito-ohjeet omalle hevosellesi?

Jaa ideasi tässä topicissa, niin lähdetään toteuttamaan niitä ja ottamaan osaksi Myrttisuon toimintaa!
Avatar
Neela
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Syys 09, 2020 2:00 pm

Re: Kehitysideoita

Viesti Kirjoittaja Neela »

Jotkin kaapit tai pienet esittelyt myös foorumilla voisi helpottaa, jos jotain hahmoa haluaa käyttää :) myös linkki itse Myrttisuon sivuille olisi todella kiva! Itse en merkkien perässä tee oikeastaan mitään :D mutta ehkä ne mun mielestä sopisi parhaiten tapahtumiin :)
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Re: Kehitysideoita

Viesti Kirjoittaja Rosa »

Jes, kiitos Neela! Tein tähän hätään henkilöesittelyt-osion, jonne voi laittaa oman hahon esittelyt ja vaikka varusteet sekä muut tiedot - mun puolesta vaikka useammassa viestissä samaan ketjuun, jos itselle helpompi jaotella niin! Koska aikajanaa ei monikaan ole vielä ottanut käyttöön, niin jos sitä haluaa hyödyntää, voisi nekin jatkossa lisätä samaan paikkaan - ei tule sitten montaa paikkaa, minne muuttaa hahmon tietoja :)

Laitoin nyt linkin myös Myrttisuolle sen mukaan, mitä foorumin asetukset antoivat myöten - eli ensimmäiseksi linkiksi foorumin "breadcrumbsiin". Itselle vähän haastava paikka (yritän usein klikata siitä itseni foorumin etusivulle), mutta katsotaan, tottuuko siihen vai lähdetäänkö miettimään muuta ratkaisua! :)
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Re: Kehitysideoita

Viesti Kirjoittaja Rosa »

Olisiko tallilaisilla kiinnostusta enemmänkin olla yhteydessä esim. Discordissa, WhatsAppissa tai muussa vastaavassa chatissa? Mikä olisi just sulle sopivin alusta, missä haluaisit vähän vapaammin keskustella hahmojen elämästä ja suunnitella tulevia juttuja? Missä siis vietät aikaasi silloin, kun harrastat muutenkin virtuaalitouhuja? :)
Christer
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 9:18 pm

Re: Kehitysideoita

Viesti Kirjoittaja Christer »

Discord mieluusti, mun ahdistuspisteet whatsappia kohtaan nousi sattuneesta syystä…
Rimma
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Loka 22, 2021 5:59 am

Re: Kehitysideoita

Viesti Kirjoittaja Rimma »

Watsapp tai discord kuulostaa hyvälle! Oma reaalielämä on toisinaan melko hektistä, mutta kyllä mä otan osaa keskusteluihin kun niitä syntyy. :) Puhelimella olisi muutenkin näppärämpi jutskailla kuin täällä foorumilla!
Avatar
Rosa
Tallin omistaja
Viestit: 77
Liittynyt: La Elo 29, 2020 8:43 am

Re: Kehitysideoita

Viesti Kirjoittaja Rosa »

Kiitos Christer ja Rimma! Katsotaan, tuleeko vielä muita alustaideoita :)

Ja toinen kysymys perään - ehkä lähinnä teille, jotka olette jo päässeet roolipelaamaan: miltä roolipelauksen säännöt mielestäsi tuntuvat? Erityisesti kohta:

"Autohittaus
Autohittauksella tarkoitetaan toisen hahmon ohjailemista omassa pelissäsi jättämättä tämän hahmon pelaajalle vaihtoehtoja päättää hahmonsa pelitilanteesta. Autohittauksen mahdollisuuksia on monia: pienestäkin askelesta palaviin tunneryöppyihin. Pelaajan roolissa sinun on muistettava, ettet voi päättää, miten esimerkiksi toinen hahmo reagoi sanomisiisi. Myös toisen hahmon hevosen tekemisten ja mielentilojen kuvailua on hyvä rajoittaa."

Voi olla, että olen itse todella kaavoihin kangistunut kymmenen vuoden takaisista roolipeliajoista, joissa todellakin pelattiin vain omaa hahmoa: omaan rooliin ei siis kirjoitettu vastapelaajan hahmon vuorosanoja tai tekemisiä. Itse olen aikoinani nähnyt, ja näen edelleenkin, tässä todella paljon potentiaalia kehittyä kirjoittajana ja päästä paljon syvällisemmin kiinni oman hahmon ajatuksiin ja mielentiloihin - omassa rooliviestissä kun tulee keskityttyä ehkä enemmän siihen, miltä omasta hahmosta tuntuu, mitä se näkee tai kokee sen sijaan, että viesti olisi suurimmaksi osaksi keskustelua. Tietysti myös lisäksi taustalla on ajatus siitä, että jokainen saa määrittää oman hahmonsa elämän, tekemisen ja sanomiset täysin itse. Ja tämän vuoksi sääntö on alun perin otettu käyttöön. (Ja nimenomaan vain roolipeleissä, päiväkirjatarinoissa hahmoja on jo nyt saanut käyttää vapaammin!)

Kuitenkin, näin yleisesti, virtuaalitalleilla tuntuu enemmän tai vähemmän olevan tapana se, että myös toisen hahmoa saa omissa roolipeleissään kirjoittaa/pelata, ja tässä tapauksessa pelaaminenkin onkin ennemmin vuoropohjaista tarinan viemistä eteenpäin. Samoin olen huomannut, että autohittaus on ehkä tuntunut olevan jonkinlainen haaste peleissä, toivottavasti ei kuitenkaan mikään este tai täysi turn off!

Eli mennään vaikka ihan tukkimiehen kirjaimilla:

Haluatko, että jatkossa roolipeleissä luovutaan autohittaus-säännöstä? Tällöin hahmot ovat vapaammin käytettävissä, ja pystyt kirjoittamaan myös toisen hahmon reagointeja, sanomisia ja tekemisiä omassa roolipeliviestissäsi:

Kyllä:
Ei:
Rimma
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Loka 22, 2021 5:59 am

Re: Kehitysideoita

Viesti Kirjoittaja Rimma »

Osittain kyllä, ja osittain ei. Kehitys kirjoittajana autohittauksella on huomattava, mutta jos toisen viestistä pystyy määrittelemään esim. tunnetilan, niin en näe pahana käyttääkään sitä omassa viestissä; menemättä kumminkaan liiallisuuksiin. Toivottavasti joku ymmärsi mitä haen takaa, mä olen armottomassa flunssassa, joten päässä ei tunnu liikkuvan muu kuin räkä. :-D

Kyllä: |
Ei:
Avatar
Reeta
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 01, 2021 2:50 pm

Re: Kehitysideoita

Viesti Kirjoittaja Reeta »

Samalla linjalla Rimman kanssa tässä autohittaus-osiossa. En näe itsekään kovin haitallisena jos toisen hahmon tunnetilasta, ilmauksista yms. tekee jotain pieniä oletuksia tai muuta vastaavaa, ei nyt tullut parempaa esimerkkiä mieleen. Tällöin peli etenisi ehkä hieman nopeammin, kun joka ikistä liikettä ei tarvitse kuvailla ja ilmoittaa omassa roolausvuorossa (ehkä vähän radikaalisti nyt taas kuvailtu, mutta ehkä tästä saa pointin napattua). Usein myös voi sitten omassa vastauksessa tavallaan korjata/peruuttaa/uudelleen tehdä jotain sulavahkosti, jos joku pikkujuttu ei mennytkään oman mielen mukaan. Tykkään ite roolipelata, mutta viime kerroista on superpitkä aika ja saatan olla vähän avuton esim. just siinä, että tapahtumat oikeasti etenee jonnekkin.

Ääni siis kyllä - joko säännöstä luopuminen tai sen muokkaaminen löyhemmäksi tms.?
Vastaa Viestiin